Thursday, July 10

Chicken Honey honey Easy On Me (Pemanggang Ajaib)

Assalamualaikum dan salam ramadhon yang ke-11. ke 12? 11.

Sempena bulan ramadhon yang penuh keberkhaton ni, aku nak share sikit lah juadah berbuka aku semalam. Tak share banyak, sikit je.
Aku taktau kenapa lately aku suka makan ayam madu ni. Nak kata mengidam, belum kawen lagi. Eceh. Jadi takpa. Aku anggap jelah selera aku bertukar selari dengan hormon badan. Ikut sains la ikut sains. Asyik ikut orang kampung tak kemana jugak ye tak?
So aku malas cakap banyak, mari aku kongsi resipi chicken honey honey aku ni.

Step 1;Sediakan bahan bahan
Ayam
Bawang putih kisar/tumbuk (4 ulas sukati kau)
Bijian Lada hitam (tumbuk kasar)
Sos tiram
Madu
Garam/ajinamoto (ikut suka kau)
Serbuk cili (kalau nak pedas)
Halia (Nak letak boleh tak letak pun boleh)

Ratio sos tiram dan madu yang aku letak
 Step 2 ;Perap dengan memasukkan bawang putih, madu, sos tiram, kicap, serbuk lada hitam dan garam. Gaul rata semua bahan.

Gaul bawang putih. Aku tumbuk kasar je. Malas aku malas.
Aku suka lada hitam jangan tanya kenapa
Step 3; Perap lah ayam tu dalam 3 4 jam gittuh. orang kata nak sedap perap seharian. Tapi aku perap 3 jam je. Biasalah student UiTM kan suka buat benda last minit. *gelak tutup mulut

Step 4; Letak minyak alar kadar je kat pemanggang ajaib tu. Jangan banyak banyak, nanti gemok susah.

Step 5; Susun ayam elok elok cantik cantik atas pemanggang ajaib tu. Kalau rajin. Kalau tak rajin susun macam aku buat ni. Susunan Main Taram nama dia.

Susunan Main Taram/Asal Boleh
Step 6; Agak agak dah naik bau, dah warna brown brown macam ayam Kenny Rogers tu, ha angkatlah apa lagi tunggu. Mungkin masa dia dalam 25 minit macam tu. Aku tak berapa nak pasti sebab aku tak teknikal sangat sebab dulu aku belajar sekolah vokasional.


Step 7; Snap gambar dan upload ke instagram berserta hashtag #sedapnye #juadah #iftar #kauhado #DIY

Till then, babai!


No comments: