Saturday, July 5

Peneman Sementara

Assalamualaikum dan salam satu ramadhon.

Sedar tak sedar dah 5 hari dah kita berpuasa. Sedar tak sedar aku dah pun selamat menghabiskan part 3. Sedar tak sedar dah setahun aku kat Shah Alam. So, sepanjang aku part 3 ni, macam macam lah kejadian nya. Tapi yang paling aku takkan lupa, pengalaman aku berkongsi kasih dengan seekor kucing yang bernama,
Creamy

Tapi aku selalu panggil nama manja dia, Kimi. Kimi kimi. Creamy berbaka Siamese + domestic shorthair ni berusia 7 bulan (currently). Seekor anak jate yang periang, baik, nakal tapi berbudi bahasa, dengar kata, suka hug hug, kuat makan, tak suka minum air, bijak pandai, setia (ah guess).

Ahad, 3 May 2014

Masih segar difikiran pada pagi tu, aku nak pergi kerja. Datang seekor anak kucing yang bagi aku sangat, comel. Dan handsome. Mata dia warna light blue, macam warna awan yang cerah. Me-meow meow kuat, kedengaran seperti kelaparan yang amat. Aku angkat dia, cuddling for a few second dan tiba tiba housemate cakap,
"Atie! apa kat bontot dia tu!"
Terkejut. Terlihat sesuatu yang berwarna pink terkeluar dari lubang dubur dia. Maybe around 3 inci. Panik, sebab sebelum ni tak pernah jumpa kes macam ni. Tapi pada logik akal aku dah terdetik yang 'benda' tu adalah buasir. So, aku google, dan yeah. Memang ada gambar gambar kucing buasir yang sama macam kucing depan mata aku sekarang ni. Aku taktau lah apa nak buat. Dah lambat pergi kerja ni, so aku just bagi dia makan.
 

Time kerja still, cari solution untuk merawat kucing buasir ni, tapi solution yang dapat, 

Gahhh


Paling paling pun ada this guy mintak refer doc. And ofc ramai yang suruh bawak pergi vet siap perli yang berbaur, "Ambil gambar sempat pergi vet tak sempat". Tapi tahukah anda bahawa ahad mostly kedai tutup? Tidak? Padanlah..



Aku sentiasa berpegang pada kata kata yang berbunyi, "Kita takkan boleh pilih kucing, kucing yang abadi adalah kucing yang 'pilih' kita sendiri." So, aku tekad, kalau aku balik kerja, kucing handsome still ada depan rumah, aku tekad untuk bela dan hantar vet. Dalam jam 630p.m. macam tu aku balik, dan yes, kucing tu masih ada depan rumah.

Cara tradisional orang kata untuk buasir ni adalah letak ais, bagi buasir atau nama saintifik nya, Rectal Prolapse tu mengecut. So aku letak, dalam a few minutes. But still buasir tu tak berubah pun. Tapi dalam tengah malam macam tu dia jadi pendek, usus tu maybe dalam 2.3inci. Tapi esoknya, dia berubah kepada saiz yang asal.

Esoknya jugak, aku, housemate (kak jia dan sara) bawak kucing ni pergi vet. Sambil sambil bertanya tentang harga etc.

7 May 2014


Lebih kurang seminggu, Creamy dibenarkan pulang bersama jahitan di dubur dia. Terima kasih tidak terhingga kepada mereka yang menyumbang dana. Ramai sangat. Around 8 9 people. May God Bless you people. Doctor kata, jahitan tu kena pastikan bersih, and jangan bagi dia gigit gigit area situ dan makanan dia hanyalah wet food saja. 2 3 hari still okay. Masuk hari yang ke-4, Creamy still tak berak dan bila malam, tempat jahitan dia penuh semut! Kesian, Sebak. Hari ke-5 selepas pembedahan, Creamy nampak resah. Sehingga lah dia cuba untuk meneran neran. Aku risau, risau akan jahitan yang akan terbuka balik. Time tu jugak aku tebalkan muka untuk hantarkan Creamy ke klinik. (mostly review in internet kata jahitan tu akan terbuka dan usus tu akan terkeluar balik).

Sampai clinik, doctor kata jahitan dah pun terbuka. Aduh. Tapi dia pun kata "mungkin saya jahit kecil sangat". I was like, sayy whuttt docccc?

Demi mengurangkan risiko, aku benarkan Creamy untuk bermalam ni vet saja. Atleast doctor boleh check check kan, sebab aku pun ada class and takda sapa kat rumah yang boleh jaga Creamy. Dalam 4 hari Creamy di vet, doc call dan dia kata boleh ambil Creamy.

Alhamdulillah, ususnya tak terkeluar. Mungkin atas sebab Creamy masih kecil, walaupun buasir creamy time tu dianggap kritikal.

June

Creamy kini sihat dan lincah. Suka bermain, dalam masa yang sama manja, dan gentle. Sepanjang 3 bulan aku jaga Creamy, jarang ada hadiah cakaran yang diberikan. Cuma gigit gigit manja. Creamy suka main gumpalan kertas. Senang nak jaga. Hati, gembira, terubat mana yang lara. Dari basuh berak sehinggalah mandikan, semua aku yang selesaikan dengan lapang dada.

Daripada aku mandikan dia sehinggalah dia temankan aku mandi.



Creamy pandai menyahut. Kalau dia keluar berjalan, bila aku panggil dia nyahut, balik. Perkara yang paling menyenangkan bila Creamy nampak kelibat aku, dia akan terhenti, dan terus berlari ke arah aku. Saat tu kau akan rasa kau adalah manusia yang paling gembira didalam dunia.

July

Masa kian berlalu, bermacam macam drama yang terjadi kat rumah. Biasalah, tak semua suka kucing. Jadi Creamy dikeluarkan dari rumah. Kekdahnya beli lah sangkar. Masalah selesai, sehinggalah..

"Atie, Akak yang nak masuk rumah kita sem depan tak suka kucing. So pandai pandai atie lah macam mana nak buat."

Aku terdiam. Aku taknak lepaskan Creamy kat bawah rumah. Sebab bawah tu banyak samseng lain. Dan aku risau dia termakan apa apa yang tak patut, yang boleh menyebabkan buasir dia terkeluar balik etc. Aku juga risau yang dia kelaparan memandangkan aku student uitm yang banyak cuti. Paling paling risau kalau kalau ada yang berkenan dan bawa Creamy pergi.

Jadi aku tekad untuk bagi Creamy pada penjaga yang semestinya sayang makhluk yang bernama kucing ni.
Sekurangnya risau aku takdalah tinggi mana. Rindu, janganlah disebut.

5 July

8;45p.m. - Creamy dibawa pergi oleh tuan baru. Dan aku kembali bersendiri bersama kenangan yang abadi.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Nyamanlah arjuna beta

mimpikan yang indah saja

nanti bila kau buka mata

semua tak serupa."







p/s ; Bila agaknya boleh bahagia?

2 comments:

Enn Ess said...

Weyy, kenapa aku nangis baca. sedih sangat.

comel kucing tu. kau bagi siapa?
sedihlah orang tak faham pencinta kucing ni :(

athirahothman said...

Bagi kat yang berminat. Aku post kat mudah. Takpalah. Redho ;')