Friday, October 16

Petua Merahkan bibir

Olla dan assalamualaikum!
Pernah tak rasa cemburu dengan bibir kawan-kawang engkorang yang macam alahai cantiknya pink jee macam ni


Why la bibir kita hitam hitam sikit ni walhal tak merokok pun? alkohol? Mintak simpang! Ok girl sini I beritahu sebenarnya bibir kita hitam bukan atas sebab merokok, kopi, tea dan alkohol semata ye. Ada banyak sebab jugak contohnya pakai gincu/lip balm yang tak sesuai dengan bibir kita, atau pun lepas tonyoh gincu tu bila balik kita tak lap betul betul bagi habis. Lagi satu yang suka jilat jilat bibir tu. Haaa tu semua punca tu punca! Tapi nak buat macam mana kan benda dah jadi so kena cari solution jugak ye tak? Meh kita discuss solution apa yang thorbaik sekarang ni.

1. Ubat gigi



"Sapu ubat gigi kat bibir dalam 3 minit then bilas. "

Well, siapa je yang tak pernah buat kan? Alah mengaku jelah. Ok aku mengaku aku pun pernah buat 'petua' ni. Aku tak sure la time tu aku tingkatan berapa, tapi aku amalkan petua ni setiap kali sebelum pergi sekolah. Memula ok je la kan. Merah segar bugar. Tapi ada satu malam tu aku sapu ubat gigi kasi lama sikit dalam 2 3 jam gituh. Effect dia jangan tanya lah. Merekah teruk dah macam Pulau Langkawi time terkontang dulu je. So lepas tu aku tobat tak buat dah. Kah kah.

2. Madu


"Sapu madu kat bibir tetiap malam sebelum tidur"
Madu ni sangat cliche dalam petua kecantikan kan? semua kena letak madu tak kisahlah kat muka ke, putihkan lengan ke, campur dengan air detox ke, eh semualah. Sebab apa? Ketahuilah anda bahawa madu ni semestinya memang banyak khasiat dia. Tapi madu yang ori lah. Madu yang awak beli kat supermarket tu buat tambah penyakit je. 

3.  Kunyit Muda


Ok yang ni aku tak pernah try lagi. Entahlah maybe sebab takut bibir jadi warna kuning pulak hm panic attack! Tapi kalau korang nak try: Campurkan 1 sendok susu pada serbuk kunyit. Gaul kedua bahan hingga tercampur merata, sapukan kedua bahan pada bibir dan diamkan mengering baru anda, bersihkan.


4. Pakai jelah lipstick


Susah sangat kalau rasa macam eih payah malas malas tu, kita pakai aje lipstick color nude tu acah acah natural. Kisah apa kan? Lagi lagi sekarang ada trick pemakaian lipstick yang memang nampak natural beauty ala ala korea tu. Hah. Ikut jelah step kat bawah ni.


Yang penting awak kena ada concealer untuk putih kan bibir step pertama tu ok? Beli lah di Guardian yang berdekatan. Dah dapat hasil nanti beritahu aku ok?

Bye folks! 

No comments: