Monday, October 19

Stressnya badan gemuk! Mana tips kurus?!

Hello gais dan assalamualaikum,

"Hmm gemuk ke kau masalahnya?" 

Ok sebenarnya tu bukan masalah yang utama. Masalahnya sekarang ni bila badan gemuk atau badan berisi memang kita rasa stress rasa macam nak makan banyak-banyak bagi lega. Nampak tak sekarang ni punca dia semuanya dekat makanan? Kesian kan jadi orang gemuk kena pantang itu ini. Lelagi sekarang tips nak kurus memang banyak. Dengan diet atkins la, diet itu la ini la. Nak ikut ke diet tu? Ikutlah sikit, lepas seminggu tu, haremm. Tapi sekarang memang serious semua orang nak badan kurus cantik kan? Tips paling popular yang kengkawan kasi mestilah,

1.
"Kau jangan makan nasi, roti. Confirm kurus."

Tips yang ni aku tak dapat nak sangkal sebab tips ni memang berkesan even kat aku sendiri. Time tu zaman diploma kot. Adalah dapat sebulan tak makan nasi. Kuranglah berat badan tu dalam 7 8kg sebab aku memang ikat perut time final year tu. Makan sekali sehari je. Aku pun taktahu macam mana aku mampu. So jangan tanya k kah kah. Tapi sekarang ni nak pantang nasi punyalah payah nauzubillah. Nampak je keli masak lemak emphhh menanglah nafsu. Harapan lah nak kurus ye?

2.
 
"Minum banyak air."

Air as in air kosong a.k.a mineral ye adik-adik. Kau jangan banyak minum air manis ke air bergas ke kang gemuk satu hal penyakit satu hal. Aku pernah terdengar, kalau nak kurus cepat, minum air banyak-banyak kasi macam perut kembung sebab kalau berat 60+kg gitu, air yang kena minum dalam 3liter sehari. Aku macam terdiam kejap sebab aku jenis susah sangat nak minum air. Nak habiskan air mineral 1ml pun dah boleh terduduk dah. Kadang-kadang sampai aku tak ingat pun satu hari tu aku dah minum air ke tak. Blergh. Tapi sekarang tengah try jugaklah atleast 1liter sehari. Tapi tu pun tak habis. Tak sedap sangat :(

3.
"Makanan bergoreng? Maggi? Fast food? HELL NO!"

Tips ni paling sedih. Terutamanya untuk student macam aku ni. Gila ke pantang maggi? Maggi ni umpama makanan ruji kot bagi student student yang busy cewahh. Takdalah terus tak makan tapi kalau boleh kita kurangkanlah. Selain untuk kurus, buat untuk kesihatan sama ye tak? Tapi mee sedap tu sedap betul kan? Sigh.

So kat atas ni tips tips yang paling famous lah selain kau nak diet guna amalan diet atkins, medeterian diet atau diet Kevin zahri sekalipun. Tak kisahlah mana-mana. Yang penting, bersenam. Yang mana kita susah sangat nak buat sebab tak banyak masa. (alasan lagi.) Tapi sekarang ni aku tengah try nak kurus jugak. Tengoklah menjadi ke tidak aku pun tak berapa nak pasti. Apa apa nanti aku hapdate kat engkorang yek?

Adios fellas!

No comments: